39. Tre skuespil
Tre skuespil, der hver især illustrerer tre forfatteres personlige kriser, og illustrerer hvordan de forløses kunstnerisk. Det sluttede bord: 8 roller (7 mænd, 1 kvinde), 8 scener. Henrik Ibsens forvandling: 5 roller (4 mænd, 1 kvinde), 9 scener. Strindberg i Holte: 10 roller (5 mænd, 5 kvinder), 11 scener.
Det sluttede Bord – scener af Søren Kierkegaards liv er skrevet i anledning af 200 året for hans fødsel i 2013. Stykket handler om den unge Kierkegaard og hans omgangskreds med særligt vægt på spørgsmål som familie, venner, kærlighed, penge og religion.
I Henrik Ipsens Forvandling behandles der på dokumentarisk grundlag et dobbeltgængermotiv afspejlet både i digterens personlige liv og i hans historiske skæbne som verdensberømt forfatter.
Strindberg i Holte behandler de turbulente og produktive år, som den store dramatiker gennemlevede under sit ophold i Danmark i 1887-1889, og hvor både hans ægteskab og hans forfatterskab er i opløsning.
Lektørudtalelse
Anne-Meta Lind Brunsborg
Anvendelse/målgruppe/niveau
Skuespil om forfattere er tit populære. Spil om Kierkegaard vil blive efterspurgt i 2013
Beskrivelse
Det er spændende personalhistorisk stof, N.K., dr. phil., har bygget sine 3 skuespil over. De 3 skuespil viser, hvordan 3 litterære figurer hver især tackler nogle personlige kriser i forhold til deres kunst og deres liv. I 1. spil, Det sluttede Bord, møder vi Søren Kierkegaard i en kreds af bekendte. Gennem nogle år får vi indblik i hans forhold til sin far og sin bror. Vi følger starten af hans litterære bane. Og vi overværer bruddet med Regine. 2. spil, Henrik Ibsens Forvandling, handler om Ibsens transformation fra ung boheme, der skrev nationalromantisk dramatik, til den tilknappede Ibsen, der skrev sin tids måske stærkeste dramatik. Meget af stykket foregår i Ischia sammen med vennen Bergsøe. 3. spil, Strindberg i Holte, foregår i årene 1887-89, mens ægteskabet med Siri von Essen er i opløsning. Oplevelserne i den forfaldne gård, Skovlyst, i Holte hos forvalter Ludvig Hansen danner senere grundlag for Strindbergs Frøken Julie. N.K. er meget vidende og har mange fine detaljer med. Blot savner jeg et dramatisk flow, hvor lidenskaben, desperationen og fortvivlelsen ikke forklares, men ligger i replikkerne, og hvor scenerne har mere stemning
Sammenligning
P.O. Enqvist har også skrevet dramatik om 1800-tallets forfattere. På det niveau når kun få op
Samlet konklusion
De 3 stykker kan spilles – også af amatører – med en god instruktør, der kan se de dramatiske muligheder. Ellers mest læsestykker